ghjgjghj

Izbor poslovnog softvera – česte dileme i najbolje prakse

Izbor poslovnog softvera predstavlja ozbiljnu aktivnost koja će imati značajan uticaj na vaše poslovanje u budućnosti. Zbog toga ali i zbog obima investicije koja uglavnom nije zanemarljiva odluka o izboru softvera mora se doneti na osnovu pažljive i detalje analize.

Pre svega treba napomenuti da ne postoji poslovni softver koji će odgovarati svakoj kompaniji i da pri izboru treba uzeti u obzir niz faktora. Dileme koje se neretko javljaju treba razrešiti kako bi se odabir poslovnog programa izvršio na odgovarajući način. Sa tom namerom i pišem ovaj tekst u nadi da će vam pomoći pri odabiru odgovarajućeg rešenja za vašu kompaniju.

Često vlasnici malih i srednjih biznisa imaju loše iskustvo sa izborom softvera za upravljanje poslovanjem. Implementiraju jedano rešenje pa nakon određenog vremena shavte da to rešenje nije za njih, pa se obično odluče da razviju sopstveni softver tako što unajme programera koji će to obaviti za njih. Međutim i ovo se često pretvori u neuspeh prvenstveno zbog toga što iza rešenja stoji jedan čovek a ne tim stručnjaka. I dok sve te varijante isprobate shvatite da ste već potrošili 5.000 – 10.000 evra ili čak i više.

sprečite-bacanje-novca-na-poslovni-softver

Sigurno se pitate kako da izbegnete ovaj scenario?

Kao i u svakom drugom procesu tako i kod izbora poslovnog softvera postoji određena metodologija i najbolje prakse koje će vam olakšati odabir. Neke korake i česte dilem koje imaju korisnici opisaću u tekstu koji sledi.

Nedoumice pri kupovini poslovnog softvera nastaju iz više razloga: Nedovoljno poznavanje materije, saveti koje dele polu stručni ljudi, velike ponude poslovnog softvera….

Ovo su neke od načešćih dilema kada je izbor softvera za poslovanje u pitanju:

#1 Da li razviti sopstveno rešenje ili nabaviti neki od gotovi poslovnih softvera dostupnih na tržištu?

 

Odgovor na ovo pitanje zavisi od dosta faktora.

Za razvoj sopstvenog rešenja najčešće se odlučuju veće kompanije koje imaju velika IT odeljenja i dovoljan broj programera koji će voditi računa o njihovom softveru ili kompanije sa izuzetno specifičnim poslovanjem. Sada ste sigurno pomislili- pa moja firma jeste specifična. Svaka firma je na određeni način specifična ali te specifičnosti iz ugla poslovnog softvera najčešće ne znače ništa, tako da kod većine kompanija neće biti potrebe za razvojem sopstvenog programa. Razvoj sopstvenog softvera je „skup sport“ posebno u smislu kasnijeg održavanja softvera.

Jedan od najvećih problema kod razvoja sopstvenog poslovnog softvera je zavisnost od jednog čoveka- programera. Sigurno se pitate šta je loše u tome da jedan programer stoji iz vašeg poslovnog softvera. Pa odgovor je jednostavan. Zamislite situaciju u kojoj programer godinu dana posle razvoja vašeg softvera odluči da se preseli u inostranstvo. Vi kao korisnik softvera koji je on razvio ostajete bez podrške. Na prvi pogled ovo ne deluje kao veliki problem, i rešićete ga tako što ćete unajmiti drugo osobu za taj posao. Međutim u praksi ovo često ne funkcioniše tako. Novi programer se obično teško snalazi u kodu koji je napisala druga osoba i tu nastaje problem.

Sa druge strane za mala i srednja preduzeća je skoro uvek isplativije da nabave neko od gotovih rešenja koja su dostupna na tržištu. Iza gotovih rešenja najčešće stoji tim stručnjaka koji svakodnevno  radi na unapređenju softvera, usklađivanju sa zakonskom regulativom i pružanju podrške klijentima. Svaki ozbiljniji poslovni softver moguće je prilagoditi potrebama krajnjeg korisnika, i to kao krajnji korisnik obavezno uzmite kao parameta pri odlučivanju koji softver ćete kupiti.

Manje bitna, ali svakako ne nebitna stvar je dosupnost kadrova koji poznaju rad u konkretnom softveru. I to je još jedna od prednosti gotovih rešenja, posebno onih zastupljenijih na tržištu. Na ovaj način kompanije može uštedeti dosta novca koji bi inače morala da uloži u obuku novozaposlenih.

Dakle da rezimiramo, gotovi poslovni softveri će u većini slučajeva biti bolji izbor, ali svakako treba razmotriti sve opcije.

#2 Cloud ili on-premises?

 

Od kako je cloud tehnologija postala zastupljena na polju poslovnog softvera sve češće pitanje koje postavljaju klijenti je da li je bolje kupiti Cloud rešenje ili je i dalje bolja varijanta on-premises. Ovde pre svega morate uzeti u obzir to šta hoćete od poslovnog softvera.

šta je bolje cloud ili on-premises

Navešću vam neke od prednosti koje ima svako od ovih rešenja pa vi procenite šta je u vašem slučaju bolje.

Desktop poslovni softver(on-premises) je bolje rešenje za kompanije:

  • Koje imaju potrebu za većim brojem funkcionalnost
  • Kod kojih je neophodno izvšti značajnija prilagođavanja
  • Koje nemaju stabilnu i brzu internet konekciju
  • Koje imaju razvijenu IT infrastrukturu i podršku

Cloud softver za poslovanje može biti bolji izbor za:

  • Kompanije koje nemaju posebne zahteve u smislu funkcionalnosti
  • Koje imaju brzu i stabilnu internet vezu
  • Koje imaju potrebu da povremeno menjaju broj licenci (korisnika)

#3Domaće ili strano rešenje?

 

Ovde bukvalnno nema pravila. Postoje i domaće i strane ozbiljne firme koje se bave polovnim softverom.

Već dugi niz godina na našem tržištu dostupni su softver za poslovnje sa inostranog tržišta pa i neka rešenja koja predstavljaju lidere u ovoj grani kao što je SAP. Međutim ovakva rešenja često su namenjena kompanijama sa nekoliko hiljada zaposlenih. Sa druge strane na tržištu su dostupna i neka raginalna rešenja koja su pogodnije za mala i srednja preduzeća. Ukoliko se odlučite za inostrano rešenje najbitnije je da to rešenje bude prilagođeno lokalnom tržištu i to:

  • Ima lokalnu podršku
  • Interfejs programa na lokalnom jeziku

Kada je reč o domaćim firmama koje se bave razvojem poslvonog softvera tržište je veoma šarenoliko. Od vrhunskih rešenja do rešenja koja će vam napraviti više problema nego koristi. Ukoliko razmatrate neki od domaćih poslovnih softvera obavezno obratite pažnju na sledeće:

  • Iskustva korisnika
  • Dostupnost podrške
  • Broj ljudi koji stoji iza rešenja(nije dobro ako iza cele priče stoji samo jedan čovek)

#4 Da li je vreme za uvođenje novog poslovno informacionog sistema?

 

Neki prosek je da se poslovni softver menja na 10 godina. Međutim ovo nije „urezano u kamenu“, i ako je pri implementaciji softvera napravljena dobra procena poslovni program se može koristit znatno duže, naravno uz redovno održavanje i unapređenje.

Dobro razmislite da li trenutno rešenje zadovoljava većinu vaših potreba. Da li imate neke veće probleme sa postojećim poslovnim softverom? Da li vam smeta neko ograničenje trenutnog rešenja?

Ova pitanja deluju logično, međutim klijenti se često odlučuju za promenu iz neobjašnjivih razloga.

Takođe, česta dilema korisnika je koliko novca treba izdvojiti za poslovni sovtver. Odgovor na ovo pitanje možete naći na sledećem linku https://www.execentar-it.rs//exec/koliko-platiti-poslovni-softver/ .

Mogućnost testiranja softvera

 

Svakako jedna od najbitnije stvari jeste da isprobate proizvod pre nego što ga kupite. Upravo je to ono što će izdvojiti neke softverske kompanije od drugih. DEMO verzija programa svakako neće biti u potpunosti prilagođena vašim potrebama ali će vam omogućiti da steknete uvid u to kako softver funkcioniše.

Da biste dobili DEMO verziju poslovnog softvera koji mi implementiramo popunite implementacioni upitnik koji se nalazi na sledećem linku https://www.execentar-it.rs//exec/poslovna-resenja/pantheon-erp/panteon-implementacioni-upitnik/ . Takođe ukoliko imate nekih pitanja o poslovnom softveru slobodno nam se obratite putem kontakt forme koja se nalazi ispod.

[easy_contact_forms fid=2]

Share this:
Facebook Twitter Linkedin

This Post Has 0 Comments

Leave A Reply